Юли 111(1975 ) - Януари 113(1977)
Божието Слово е Любовта, изразена чрез думи. Животът би бил невъзможен, ако Бог не говореше 'непрестанно. Никакво движение не би съществувало в Космоса, ако не беше постоянното словодействие на Абсолютния Дух. Силата на 'реалността произтича от Словото. Промените в Разумната Природа се дължат на Словото.
Молитвата е 'пасивният полюс на Словото, а Христòвите проповеди и беседи през всички векове – 'активният. Предназначението на молитвата е да свърже човешката душа с 'Бога, а Словото на Духа пробужда 'любовта на ученика.
Особеностите на Божието Слово са строго определени. Лесно е да се разпознае измежду всички слова и речи, понеже 'коренно се отличава от тях:
1. Божието Слово е 'живо. То отразява с 'думи великия космичен процес в момента на 'говоренето. Прáната на Словото има най-мощни вибрации. Милиарди и милиарди години прáната на Словото изгражда световете и ги трансформира. В Божествения свят говори 'Бог, в духовния - 'Духът, а във физическия - 'Синът или 'Учителят. Бог, Духът и Учителят винаги говорят 'едновременно, но съществата от трите свята чуват Словото по 'различен начин. 'Разумно е Божието Слово, то е основа на живота!
2. Словото е за 'всички. То не може да има друг стил, освен собственият си, защото е за всички същества от всички йерархии. Когато Учителят 'говори, Той има мъдрост както за серафима, така и за най-последния прост човек на Земята. Словото Му е извор на 'живот. Ето защо на една беседа се събират да слушат представители на всички хора, ангели и богове. Учителят отговаря на проблемите на всички - мислено 'всеки задава въпрос и Той му 'отговаря. Точно поради това, темите в една беседа се сменят толкова често: трябва да се задоволят колкото може повече слушатели. Полилог, а не монолог или диалог - ' ето основният стил на беседите.
3. Обикновено Словото се отнася до 'учениците, а не до светските хора. Живите служители, за разлика от мъртвите и спящите, са смирени и простодушни. Мнозина мислят, че Словото има роля само за народа, а не подозират, че когато Учителят 'говори, създава 'светове, спасява 'души, озарява 'гении и само с една дума дава нов ключ на цели цивилизации някъде в Космоса. Казано е обаче: "Бог не е Бог на мъртвите, а Бог на 'живите". Мъртвите може да са живи само до 'нисшия умствен свят, а 'реалният живот - животът на безсмъртието - започва от 'причинния свят нагоре. Живите се отличават от мъртвите 'именно по това: те не са изпълнени със себе си и с мерките на 'света, а внимават да не пропуснат 'нито една дума на Господа.
4. Словото 'няма такава структура, каквато имат науката, философията, религиозните проповеди или която и да е друга човешка система на мислене. То е построено обаче по абсолютно строги закони на живота и никой няма право да го съди и коригира. Когато на една беседа присъства някой философ или окултист от 'черната ложа, Учителят го прогонва много лесно: казва някоя "глупост". Понеже тъмните духове са много мнителни, те веднага вътрешно се 'опълчват на Учителя и си отиват. Точно 'това и цели Учителят. Най-опасните врагове на Делото, проводниците на 'дявола, се познават неизменно по едно и също: твърдоглавие, самомнение, критикуване, стремеж към противопоставяне на мнението си, търсене на 'слабостите. Горделивият винаги желае да е по-умен и по-прав от другите. Всичките му умствени усилия са впрегнати в желанието да открие някъде 'грешка, противоречие, алогизъм. Открие ли ги, значи "противникът" е 'по-долу от него 'самия; значи - "противникът" е 'бит. А сатанинските и луциферическите духове живеят само с едно: 'унижаване на другия и, по този начин, самовъзвисяване. Има и трета категория духове - тщеславните, които измерват всички ценности с мярката на 'общественото мнение. И когато се натъкнат в Божието Слово на нещо, неотговарящо на общественото мнение в религията, философията или науката, тщеславните се 'смущават. Това е, защото те не са на страната на 'Учителя, а са на страната на 'света. Затова и търсят одобрението на 'света, а не на 'Учителя.
Разпознавайки горделивите и тщеславните от 'пръв поглед, Учителят ги изгонва само с 'една реплика. За тях тази реплика е 'явна глупост, но за учениците тя е повод за 'смях и веселие. Защото на 'всяка беседа има поне двама или трима ученици, които 'виждат нещата. Те следят със 'затаен дъх великата драма, която се разиграва между Учителя и аудиторията.
Учителят предпочита да бъде заобиколен с най-прости и недодялани хора, пред опасността да се опонира мислено на 'Словото. Словото е въздействие върху 'Космоса, Природата и човека. Ето защо Учителят не може да рискува да държи около себе си 'антени, които не предават. А двама или трима ученици проникват 'дълбоко под ефимерните була на Словото и стигат до 'същността, защото притежават 'ключовете. Тези ключове не могат да се поверят на умните 'врагове, защото те ще обявят война на Учителя със 'собственото Му оръжие.
5. Реалността има 49 измерения. Когато Учителят говори, той си служи с 49 вида логика. Сега има само 4-5 вида логика, познати на човечеството, а повечето хора не мислят 'никак, освен за ядене, пиене и удоволствия. Най-много да мислят за престижа си, но 'божествени мисли рядко им идват.
Така че, когато четете беседите, не мерете Словото с вашата 'пигмейска логика.
6. Учителят си поставя за цел да развива 'мисленето и 'вниманието у учениците. Животът се движи от единството на 'полярностите, от осъзнаването и разрешаването на 'противоречията. Ето защо Учителят има право да си служи 'съзнателно с принципа на 'противоречието в беседите си. Лековерните, суеверните и безверните се улавят именно в 'тази мрежа. Въпреки че Словото е за 'народа и простотата е най-важният му закон, Учителят си служи понякога със сложни ребуси на 'мисълта, за да държи 'будно съзнанието на учениците. Понеже един Учител няма пред кого другиго да отговаря, освен пред Бога, Той дори понякога 'съзнателно прави грешки, за да предизвика 'недоумение и 'въпроси. Един 'учен, един 'професор, един 'философ 'нямат това право и тази смелост, ала даже и най-обикновеният прогимназиален учител си служи с този метод. Какво тогава искате от Учителя на всички Учители? Та вие нямате и 'понятие от педагогия!
7. Ако сте 'особено проницателни, ще забележите, че понякога Истината се казва от 'различни нива на съзнанието. Учителят говори от 'свръхсъзнанието, но често дава ход на 'подсъзнанието, на 'самосъзнанието и съзнанието. Вие трябва да 'различавате тези пластове в беседите и лекциите.
8. Учителят не 'живее на Земята. Тук Той само се 'изявява, и то когато 'няма друга работа в Космоса. Паузите не 'са отбелязани в печатния текст. Вие не веднъж сте били свидетели как Учителят 'отсъства по време на беседа. Той получава сигнал за важна среща, за молитва или за бедствие и мигновено трябва да се 'изключи от аудиторията. Когато се върне, Той е вече под 'силното впечатление на станалото и веднага внася 'нова тема в беседата.
9. 'Най-различни същности и същества се изявяват в 'Словото. Сам Бог, Абсолютният Дух 'говори; говори Духът на 'Любовта, Духът на 'Истината, Святият Дух, Великата Разумна Природа; говори 'Всемирното Братство, говори 'Бялото Братство, Реалността; говори гласът на 'Съдбата, говори и "булото на 'Мáйя", както са нарекли индусите правото на Бога да 'изпитва и 'учи съществата. Най-после, в Словото взимат участие и духове от 'йерархията, представители на близки и далечни светове. Това - за 'Посветените.
10. Както всяко свещено писание, беседите 'също имат от три до седем пласта на тълкуване, ключовете към които Учителят дава на 'най-напредналите Си ученици. Има ключове, които през този век останаха 'скрити и не се повериха 'никому. В бъдеще ще се появят 'ученици, които ще получат 'пряко от Учителя тези ключове и ще 'трансформират Словото на съответните 'нива. Най-вероятно е това да не 'стане писмено, а в живота, делата и 'външния вид на тези ученици. Ще ги познаете по 'това, че те не 'говорят много.
11. Учителят е завършил 'всички безбройни школи на 'всички светове, звезди и планети и Неговото Слово е абсолютен синтез на Новото знание. Силата на това Слово е 'неизмеримо могъща, но Истината не може да се даде на земните хора без филтри. Небесните напрежения са стотици и милиарди пъти по-динамични от 'физическите, поради което 'живото Слово на един 'Учител минава през 'ред транформатори. 'Разумната мисъл на Учителя обаче не рискува да изменя 'смисъла на това Слово: рамките му многократно 'намаляват, но формата 'никога не се мени. Мнозинството тълкуватели не разбират 'именно тази тайна и си позволяват да променят 'първообразните форми. Когато Учителят влага една Истина в 'земни понятия, Той намира 'най-точните думи, 'основното значение на които е най-близко до същността. 'Освен това, Учителят постоянно изяснява 'истинското съдържание на 'много понятия или 'сам влага в тях 'нови значения.
12. 'Мощните енергии, които протичат по време на беседа, трябва да бъдат трансформирани от Учителя с 'голямо умение, за да може аудиторията да 'издържи да не се получат 'нежелателни излъчвания (на душата на слушателя в невидимия свят - б.п.) и 'други опасни последици. Затова Учителят разрежда напрежението с приказки, случки, анекдоти и други повествователни форми. И, все пак, какво 'велико композиционно единство има във всяка беседа за онзи, който умее да 'вижда!
13. Всяка беседа отразява по един 'уникален начин космическия 'момент. В бъдеще астролозите ще открият 'великолепното съответствие между аспектите в 'деня и 'часа на 'изнасянето и идеите във 'всяка отделна беседа. Оттам те ще почерпят 'нови астрологически откровения.
14. 'Особено мощен е магично-словодейственият метод на 'повторението в беседите. Там, където стилистът би намерил едно повторение за 'прекалено често и 'утежняващо изложението, Учителят никога не би употребил кратки, заместителни думи. Повторението при Него не е само сугестивно-педа-гогически метод, но и свещен акт на 'словодейство. Чрез 'многократното повторение на една синтактична матрица Учителят 'внася, по кабалистичен път, 'нови енергии и структури в Битието.
ІІ. 'ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ
НА БОЖИЕТО СЛОВО
Когато Учителят 'говори, Той говори на 'цялото човечество. Не се съблазнявайте от 'преднината, която Той дава на "бялата раса", на 'славянството, на 'българския народ. Това са временни мисии само за 'настоящия космически момент. Безспорно е, че през всяка епоха Бог говори на човечеството чрез един 'определен народ. Сега Той 'отново избра 'България, като 'най-древен център на Братството. 'Единствена тя, като територия, три пъти е давала 'Миров Учител на човечеството: Орфей, основателят на богомилството Боян Магът (княз Бениамин) и Беинсá Дунó.
Но вие всички трябва да 'знаете, че 'истинските народи са в 'духовния свят. Земните народи са само тяхна 'бледа проекция. Освен това, един 'цял народ в определена епоха се преражда в телата на 'друг народ. Така древните гърци сега са във Франция, индусите - в Русия, египтяните - в Германия. Когато се говори за 'Бяло Братство, трябва да знаете, че негови ученици и членове са 'всички, които имат 'бяла аура. Това го знаят 'Белите Братя, живеещи в тела от жълтата, червената или черната раса.
В духовния свят българи са 'всички ученици от всички народи, които 'търсят своя Учител, 'намират го и започват да 'учат; славяни са 'всички, които 'славят Бога; американци - всички, които 'работят за Бога; французи - всички, които 'живеят за Бога; италианци - всички, които 'намират Бога; англичани - всички, които се 'сливат с Бога; немци - всички, които свалят Царството Божие на 'Земята; испанци - всички, които се 'жертват за Бога; азиатци - всички, които 'изявяват Бога; африканци - всички, които 'любят Бога; семити - всички, които 'дават за Бога; скандинавци - всички, които са 'ангели Божии; балтийци - всички, които се 'потапят в Бога; унгарци - всички, които се 'борят за Бога; латиноамериканци - всички, които 'слушат Бога; австралийци - всички, които търсят и 'разпознават Бога и пр.
'Бялата раса, 'въпреки конкретната ù задача в тази 'епоха, духовно означава 'всички, които влизат в 'Божественото Учение, молят се на 'Христòвия Дух и са обгърнати от 'бяло сияние. От жълтата раса в духовния свят са 'всички, които служат на Великата Разумна Природа, ходят в пътя на 'смирението и оставят 'нежен полъх в сърцата на народите. Червената раса и до днес обича 'Истината, 'дълбоко приема Бога в душата си и предава волята Му на 'избраните; черната раса люби Бога, 'учи житейските закони и прилага 'Доброто.
'Съвършеният човек, от която и раса и народност да е, съдържа 'прекрасните качества на 'всички раси, народи, общества и индивиди.
ІІІ. РАЗПРОСТРАНЕНИЕ НА БОЖИЕТО СЛОВО
Запазете Словото на Господа в оригинал и го четете само в оригинал. Систематизираните извадки, научните студии и по-големи съчинения, космогоничните трактовки, историческите трудове, есета, мемоарите и пр. имат значение преди всичко като личен труд на ученика за личното му усъвършенстване. Не ламтете за публикации, защото не знаете колко опасно е такова творчество. Тепърва има да изникват църквите и схизмите на Новото Учение, но гледайте да не сте вие ония, които ще ги пуснете в света. Казал е Учителят още в древността: ако дойдеш до Истината чрез даден ангел, след смъртта си ще отидеш при този ангел; ако дойдеш до Истината чрез Словото на Учителя, след смъртта си ще отидеш при Бога. Всички обработки и интерпретации на Словото са от значение 'само при 'съвършеното познаване на Словото в 'оригинал. Обикновено в Братството започват користно по 'обратен ред. Излизат със 'собствени съчинения, влагайки неестествени елементи в много мисли, които Учителят е дал, като считат, че беседите в оригинал не били подходящи за културата на Запада. (Когато веднъж казали нещо подобно на Учителя, Той строго отговорил: " 'Западът ще се научи да мисли като 'Мене, а не аз като 'Запада!")
Много Школи, ако не и 'всички досега, са били за-кривани поради 'личните тълкования на последователите и неизнасяне на Словото в 'оригинал.
Сега Учителят се обръща към 'всички Свои ученици по цялата земя и казва:
"Ученикът не може да говори, преди да е говорил 'Учителят! Ученикът само 'учи, 'прилага и помага на 'другите. Предназначението на човека в Природата е 'само да учи. За 'всичко друго Бог е 'промислил. Ученикът е бил 'гений в 'много предишни прераждания. Тълкования и слава вече не 'са му нужни. Силата на ученика е в 'учението, а не в самоизявата. Онзи, който иска да се 'самоизявява, не е ученик. Той може да е 'учен, може да е 'гений, може да е 'светия, ала ученик не 'е. Самомнение и самолюбие в ученика 'няма. 'Благословен е той, понеже над 'всичко друго поставя Делото на 'Учителя си. Работата му е 'само една: 'преуспяване на 'Господното Дело. Това можете да си го запишете със 'златни букви!
Корист, славолюбие, завист - това са неща, 'непознати на ученика. Той 'нито съди, 'нито критикува, 'нито злослови. Той 'абсолютно завинаги се е посветил на 'тайното добро, на Любовта и Истината.
Когато е 'нужно, ученикът може да се изяви и като 'велик реформатор, учен или гений. Но разликата между него и другите е 'огромна: славата той отдава на 'Учителя си, богатството - на Божието 'Дело, а живота си - на 'цялото човечество.
Ученик може да бъде 'всеки, където и да се намира в световната 'йерархия. Последовател на 'Учителя, ако се 'откаже от себе си, става негов 'ученик. 'Усъмни ли се в това, той е изключен 'задълго. Тогава той става оръдие в ръцете на насилието, користта и лъжата, за което си плаща с нещастия, болести и смърт.
Това, което съм говорил и което ви говоря и 'сега, искам да се направи достояние на 'народите. 'Много Мои ученици пробиват злото и 'излизат на слънце вече по 'целия свят. Ако някой се 'възпротиви на 'такива, кости няма да останат от него! Моите 'посветени синове и дъщери са вече 'навсякъде и 'нищо не може да ги спре. Те са 'Нови человеци, с 'нови умове и сърца. Аз не ще позволя и 'косъм да падне от главите им! Ако някой дори само си 'помисли да напакости на едного от 'ония, Моите, 'сам се осъжда на смърт. 'Това сега, което ви 'говоря, разпространете по-скоро."